Föreläsning

Idag har det varit en lång dag. Åkte in till stan på en föreläsning med jobbet idag innan mitt jobbpass. "konsten att bli klok" hette den. Riktig bra faktiskt och han sa många visdoms ord! Några exempel som jag fastnade för. "fördomar fördummar" jag har mycket fördomar själv, det är jag medveten om och också att det inte är bra. Dock kan jag ändra mig om något/någon visar motsatsen, men fram tills dess har jag mina fördomar, som fördummar..
"vi blir mest arga på dem vi älskar mest" ja, så är det. Men undra varför? Kanske för att vi känner trygghet med dem vi älskar mest? Och vi vet att vi inte kommer att förlora dem? Men det kanske kommer en dag då det förändras. Då kommer man ångra tomma ord.
Sedan fick jag lära mig att en människa ljuger ca 8 gånger om dagen. De tre vanligaste lögnerna är: "tack, jag mår bra" , "hörde inte telefonen" och "kul att se dig"
Fick även lära mig innebörden i vissa ord:
Nyfikenhet: utan nyfikenhet intresserar du dig inte i andra människor.
Kreativitet: att finna en ny lösning på ett problem.
Ödmjukhet: är hur många perspektiv du väljer att se ett problem ur, att våga byta åsikt med den andra. Inse att ditt perspektiv inte alltid är det rätta.
Klokt va?
Fråga andra om råd, det gynnar båda. Du som frågar lär dig något du inte kunde och den du frågar blir förmodligen glad att du frågade just den och att den får lära dig något den kan och är bra på. Ensam är inte starkast!

Nu ska jag sova för imorgon ska jag och pappa till Ikea och välja ut lite julklappar till mig. Sovgott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0